W drodze do celu zatrzymaliśmy się w Antoninie, w którym znajduje się Pałac myśliwski książąt Radziwiłłóworaz Rezerwat Przyrody „Wydymacz”. W tym uroczym miejscu spędziliśmy trochę czasu, spacerując po parku oraz podziwiając architekturę pałacu.

Następnie udaliśmy się w dalszą drogę do Sycowa, gdzie z niecierpliwością oczekiwano na nasz przyjazd. Kiedy dotarliśmy na miejsce przywitali nas tamtejsi uczniowie i opiekunowie wymiany: p. Renata Wojciechowska, p. Bogusława Komnatko oraz p. Janusz Findlik.

Następnie gospodarze zaprosili nas na obiad do szkolnej stołówki. Po posiłku ponownie spotkaliśmy się z Sycowianami: gimnazjalistami, ich opiekunami oraz dyrekcją szkoły. Po oficjalnym powitaniu przez pana Zbigniewa Filipiaka – dyrektora szkoły, koordynatorki wymiany poprosiły uczniów oraz opiekunów z Kowalewa Pom. o krótkie autoprezentacje.

Następnie wszyscy uczniowie – gospodarze i goście, zostali podzieleni na kilkuosobowe grupy, które zaopatrzone w karty pracy ruszyły w miasto.

W tym czasie opiekunowie wymiany udali się na spotkanie z dyrekcją oraz gronem pedagogicznym zaprzyjaźnionego gimnazjum. Następnie zwiedzili szkołę, która jest niewielka i trochę ciasna dla 540 uczniów. Mimo to jest bardzo kolorowa i przytulna, co poczuliśmy już pierwszego dnia pobytu w Sycowie.

Wieczorem po uprzednim rozpakowaniu bagaży i ulokowaniu się w sali gimnastycznej szkoły, udaliśmy się do Centrum Kultury. Tam zostaliśmy przywitani przez Burmistrza Miasta i Gminy Syców pana Sławomira Kapicę. Następnie uczniowie sycowskiego gimnazjum wystąpili w koncercie „Kowalewskie inspiracje”, w którym zaprezentowali kilka utworów inspirowanych koncertem chóru „Lata dwudzieste, lata trzydzieste”, który mieli okazję obejrzeć goszcząc w Kowalewie Pom. Następnie na scenie pojawił się zespół folklorystyczny „Zawadiacy”, działający przy Centrum Kultury w Sycowie pod kierownictwem artystycznym Romana Ćwiękały. Zespół zaprezentował się w ciekawym widowisku regionalnym "A w Sycowie nowy króm".

Po koncercie opiekunowie wymiany udali się na spotkanie z władzami miasta oraz członkami zespołu, w tym czasie gimnazjaliści biorący udział w wymianie integrowali się  przy pizzy.

Tak zakończył się pierwszy dzień naszej wizyty w Sycowie. Mimo nadmiaru wrażeń uczniom nie bardzo chciało się spać i zasnęli późno w nocy.

Drugi dzień rozpoczął się dla Kowalewiaków wcześnie rano, bowiem zaraz po śniadaniu wyruszaliśmy na wycieczkę do Wrocławia. Razem z nami udali się uczniowie z Sycowa razem z opiekunkami.

Zwiedzenie miasta rozpoczęliśmy od Panoramy Racławickiej. Wielkie malowidło (15x114m) pozwoliło nam przenieść się na chwilę w inną rzeczywistość i inny czas. Następnie udaliśmy się do Muzeum Narodowego, w którym pani przewodnik opowiedziała nam o twórczości regionalnego malarza Leopolda Wittmanna. Kolejnym punktem wycieczki było obejrzenie wystawy "Solidarny Wrocław", która w interesujący sposób przybliżyła nam historię Solidarności lat 80.

Po obiedzie spotkaliśmy się z panem przewodnikiem, który pokazał nam jak piękny jest Wrocław. Widzieliśmy Ostrów Tumski z jego zabytkami – Kościółami Św. Krzyża i Św. Bartłomieja, Katedrą Św. Jana Chrzciciela oraz pomnikiem Św. Nepomucena; zabytkowy budynek Uniwersytetu Wrocławskiego; rynek z pięknym gotyckim ratuszem. Na zakończenie spotkania pan przewodnik zaproponował uczniom grę terenową – gimnazjaliści podzieleni na kilkuosobowe grupy i zaopatrzeni w karty pracy ruszyli na poszukiwania różnych obiektów wrocławskiego rynku. Zwycięska drużyna odebrała nagrodę.

Zwiedzanie Wrocławia dobiegło końca, zmęczeni wróciliśmy do Sycowa, gdzie już czekali na nas pozostali Sycowianie. Po kolacji wszyscy spotkaliśmy się na sali gimnastycznej, gdzie nauczycielki wychowania fizycznego przygotowały dla uczniów wymiany szereg sportowych atrakcji. Były zawody w rzędach, zabawy z chustą animacyjną oraz wspólne tańce. W ten sposób minął drugi dzień pobytu w Sycowie.

Ostatni dzień pobytu rozpoczęliśmy od śniadania oraz zapakowania bagaży. Następnie udaliśmy się do szkoły, gdzie uczniowie z Kowalewa Pom. podzieleni na kilkuosobowe grupy uczestniczyli w lekcjach sycowskich gimnazjalistów.

Następnie Sycowianie zabrali nas na spacer po swoim mieście. Pani Bogusia Kornatko oraz pani Iwona Chowańska – nauczyciel historii, pokazały nam zabytki Sycowa – Kościół Ewangelicki Apostołów Piotra i Jana, park pałacowy w stylu angielskim, Kościół Parafialny św. Piotra i Pawła oraz dzwonnicę kościoła parafialnego, na którą mieliśmy okazję wejść i podziwiać z niej panoramę miasta. Pani Iwona opowiedziała nam wiele ciekawych historii związanych z miastem, jedną z nich była historia Małej Garstki – organizacji antykomunistycznej, złożonej z uczniów sycowskiej szkoły.

Po tej pięknej lekcji historii udaliśmy się do Centrum Kultury, w którym odbyło się podsumowanie naszego pobytu w Sycowie. Na początek uczniowie z zaprzyjaźnionej szkoły przedstawili kolekcję zdjęć z naszej wizyty. Nasi uczniowie zaprezentowali film o swoim mieście i szkole. Rozegraliśmy konkurs, w którym dwie drużyny – sycowska i kowalewska, rywalizowały ze sobą. Drużyna z Kowalewa Pom. zajęła I miejsce.

Wreszcie nastał czas pożegnań i podziękowań. W pierwszej kolejności gospodarze, od których usłyszeliśmy wiele ciepłych słów i otrzymaliśmy mnóstwo upominków.

Nie pozostaliśmy dłużni. Dzięki uprzejmości władz miasta i władz powiatu oraz dyrekcji naszego gimnazjum, my również pozostawiliśmy w Sycowie upominki dla tamtejszej dyrekcji, koordynatorów wymiany oraz uczniów.

Po wspólnym odśpiewaniu „Barki – ulubionej pieśni naszego patrona nastał czas pożegnania. Ciężko było się rozstać – tym bardziej, że kowalewscy i sycowscy gimnazjaliści zaprzyjaźnili się ze sobą. Były uściski, pojawiły się łzy. Niestety czas płynął bezlitośnie i trzeba było wracać do domu.

Wymiana z gimnazjum w Sycowie była dla nas nowym doświadczeniem. Ten krótki, ale bardzo intensywnie spędzony ze sobą czas dostarczył nam wielu wrażeń, głębokich przeżyć i emocji. Był również okazją do poznania nowych miejsc – ich historii i kultury, a przede wszystkim ludzi, których na zawsze zapamiętamy.